**Christal Sky**


Japp, då var det dags! Många har funderat över vad mjitt "Blogg-namn" betyder eller kommer ifrån.

Vissa kanske redan har förstått att det är hästrelaterat....


Min första häst hette Cachucha och var en holsteinare. Henne älskade jag, det var i princip den bästa första häst man kan tänka sig! *Otroligt tacksam mamma*

Efter denna skönhet köpte mamma sin "Biggest horse ever". Han hette Oliver och var ett svenskt halvblod som till slut mätte 1,84 i mankhöjd. En mycket fin häst med en härlig utstrålning och en väldigt egen personlighet.

Sedan köpte vi mitt livs ögonsten. Han hette James Bell och var ett halvblod som jag fick av min mor. Ryser när jag tänker på den dagen jag var och provred denna häst som hade ett hjärta av guld. Jag tränade, red i skogen, hoppade, red barbacka.. Men det underbaraste av allt, vi hade de mest fantastiska stunder ihop i stallet, i boxen. Jag kunde stå och borsta honom i timmar. Och han bara älskade det.. En dag ringde telefonen i skolan och en lärare kom och hämtade mig. James hade blivit sparkad i hagen så ett framben var illa därann. Jag åkte kvickt som bara den ut till stallet med gråten i halsen hela vägen. Väl framme stod James med lindat ben från hoven hela vägen upp. Han var ihop sydd med flera stygn och man trodde inte att han fått några skador på nångra senor eller skelettet. Den kvällen satt jag hos honom i boxen väldigt länge. Och grät om vartannat. Morgonen därpå när jag kom till stallet låg han ner i boxen, jag gick in, satte mig på huk bredvid honom, med hans mule mot mitt ben. Det var precis som han ville tala om att han var tacksam över att jag var där.. Ja, jag kan inte räkna till alla gånger jag har haft fantastiska ögonblick med denna häst... En vacker dag blev han tvungen att säljas.. Det är den värsta dagen i mitt liv. Jag försökte vara kall och dölja vad jag kände, men tårarna bara sprutade.. Jag sov inte på nätterna under en period.. Sista gången jag lämnade honom i stallet gav jag denna fantastiska häst ett löfte... Jag minns det så väl.. "En vacker dag, James, lovar jag att du ska bli min igen. Och vi ska leva resten av våra liv ihop. Du ska få det bästa liv en häst nånsin kan få. Jag lovar." Vet ni? Jag hade till och med en spar-bössa hemma som jag la varenda öre i som jag kunde få över. Dessa pengar skulle jag en underbar dag köpa tillbaka honom med. Som jag längtade..

Drygt ett halvår senare fick jag beskedet. "James är avlivad"


*Denna häst kommer finnas i mitt hjärta resten av mitt liv*




Min första häst Cachucha betäckte mamma med en hingst som hette Shogun (Numera avliden). Denna hästs föl blev en fantastisk lite snärta som döptes till Chrystal Sky. Vi började ganska omgående att kalla henne för, ja vad tror ni? SKYA


För att sammanfatta alla hästar jag fått komma nära så har ni hela listan här;


Egna hästar samt Mammas hästar:

Cachucha - Min första häst, holsteinare
Chrystal sky - Cachucha:s fölunge
Oliver - Mammas bamse häst, halvblod
James Bell - My sweatheart
Nikita - avelssto
Chaquette - Nikitas fölunge
Nella - Shettis
Braveheart - En unghäst mamma köpte

Mina första foderhästar:

Magic Grouser - Underbart varmblod som lärde mig MASSOR
Madonna - Ett annat varmblod som jag tyckte om

Hästar jag idag rider:

Ussie
- Halvblod, snart 22 år, mamma till Qurre. Mysig häst men fullkomligt galen att rida.
Quire Boy "Qurre" - Halvblod, snart 3 åring som jag håller på att rida in samt som jag ska rida på 3:års-testet i Maj.


Och innan jag började med egna hästar red jag på ridskola sedan barnsben.



Hästeriet finns i blodet :)



Oj vilket hästinlägg det blev.. Jaja, nu vet ni min häst-bakgrund iaf !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0